В очікуванні «спліту»: чому МВФ вимагає «зачистити» страхові за аналогією з банками
Ще в липні 2015 року президент Петро Порошенко подав до парламенту законопроект №2413а як невідкладний, але далі першого читання законопроект не пройшов. Зараз регулюванням небанківських фінансових організацій, до яких належать і страхові, займається Нацкомфінпослуг. Але багато учасників ринку вважають, що цей орган не має ані достатніх повноважень, ані можливостей контролювати діяльність близько 2000 небанківських установ, з яких майже 300 – страхові компанії.
Що передбачає «закон про спліт»? Саме слово «спліт» означає розділення. В даному випадку це розділення повноважень Нацкомфінпослуг між НБУ, до якого має перейти нагляд за більшістю компаній, і Комісією з цінних паперів і фондового ринку (НКЦПФР), яка буде відповідальна за недержавні пенсійні фонди, фонди фінансування будівництва, фонди операцій з нерухомістю та адміністраторів усіх цих фондів. Таким чином в Україні на одного регулятора поменшає, але роль НБУ стане ще важливішою.
Чим зараз живе страховий ринок? Ситуація на небанківському фінансовому ринку зараз мало відрізняється від тієї, яка спостерігалася в багатьох банках до очищення банківської системи. Окремі страхові компанії ведуть відверто недобросовісну діяльність, гарячково збираючи гроші у вигляді страхових премій, а потім зникаючи. Страждають, як завжди, звичайні клієнти, які не можуть розраховувати на компенсацію так, як це працює, наприклад, у банківському секторі. Не допомагає і мораторій на перевірки, який суттєво звужує можливості контролю.
Реформа фінансового сектора залишається половинчастою, поки лише одна його частина – банки – перейшла на якісно нові стандарти роботи. Це стосується і розкриття кінцевих власників, і вимог до капіталу і ліквідності, і виведення з ринку шахраїв. Небанківські фінустанови лише нещодавно почали цей процес і знаходяться ще дуже далеко від його завершення.
До чого тут МВФ та НБУ? Одним з варіантів виходу з ситуації могло б бути посилення ролі Нацкомфінпослуг з розширенням можливостей регулятора, в тому числі і фінансових. Але схоже, в МВФ не вірять, що це дасть результат. А результати, які продемонстрував Нацбанк, у фонді схвалюють і розраховують на схожий результат НБУ в небанківському секторі. Навіть у тексті меморандуму прописаний не просто «спліт», а прийняття конкретного законопроекту.
Чому страховики проти? Самі страховики побоюються повторення чистки, яка спіткала банки. Далеко не всі компанії зможуть відповідати вимогам до якості роботи, відповідно їхня кількість може різко скоротитися. У самому ж регуляторі запевняють, що не «різатимуть по живому» нових підопічних. Але в будь-якому випадку, якщо на ринку сьогодні існує багато недобросовісних компаній, то рано чи пізно вони будуть змушені залишити ринок.
На який результат варто розраховувати? Головне в цій усій історії – клієнти. Адже саме для їхніх потреб і функціонує цей сектор. У разі швидкого прийняття «спліту» і збереження поточного курсу Нацбанку, ми матимемо ситуацію, багато в чому схожу з банківським очищенням. На першому етапі спостерігатиметься невдоволення клієнтів тих, компаній, які «луснуть», а результати у вигляді нормально функціонуючого сегмента економіки стануть очевидні лише через декілька років. Але оптимізму додає те, що проходити цей процес має набагато менш болісно, адже не буде нових геополітичних і економічних шоків, а сам Нацбанк, є сподівання, врахував минулі промахи.